آداب و رسوم جهت برگزاری مراسم ترحیم

مراسم ترحیم و یادبود
آداب و رسوم برگزاری مراسم ترحیم

یکی از بدترین روزهایی که انسانها در طول زندگی خود سپری میکنند زمانی است که یکی از نزدیک ترین ها و عزیز ترین هایشان را از دست میدهند.برگزاری مراسم ترحیم و برگزاری مراسم ختم و خاکسپاری در بین تمام انسان های دنیا مرسوم است و در فرهنگ ما ایرانی ها نیز آدابی دارد که همه ما در بدترین شرایط هم سعی در اجرای این آداب و رسوم داریم

در مراسم عزاداری و ترحیم همه دوستان و فامیل نزدیک دور برای همدردی با شخصی که عزیزش را از دست داده است ، شرکت میکند.

برگزاری مراسم ترحیم در قدیم چگونه بوده است؟

در گذشته خیلی دور در ایران قدیم، به مدت هفت روز از خانه کسی که عزیزش را ازدست داده است دودی بلند نمی شده این به این معنی بوده که در آن خانه به دلیل  عزادار بودن غذایی پخته نمیشد و همسایه ها و دوستان نزدیک برای آنها غذا می بردند .

یکی از رسومی که هنوز در بین بعضی اقوام ایرانی وجود دارد این است که به صاحب عزا جهت برگزاری مراسم ترحیم و خاکسپاری مبلغی را هر کس به اندازه ای که میخواهد برای کمک به صاحب عزا میدهند. همچنین رسم بوده مهمانان کله قند و چای جهت کمک هزینه ی مراسم خاکسپاری و تدفین به منزل شخصی که فوت شده می برند.

در جایی که مراسم ترحیم برگزار میشود، در ایران میزی را جهت این مراسم با ترمه،قرآن ، گل های سفید و شمع سیاه تزیین میکنند.سینی حلوا و خرمایی که تزیین شده که از قبل برای پذیرایی میهمانان عزادار تدارک شده کنارش قرار میدهند.

چگونه یک مراسم ختم آبرومندانه را برگزار کنیم؟

از زمانی که خاکسپاری انجام میشود مراسم متفاوتی در ایران برگزار می شود مثل سوم یا همان ختم، هفتم ،چهلم ،نوروزی(اولین عید) و سالگرد و … که به عنوان مراسم یاد بود برگزار میگردد.

اولین و مهم ترین مراسمی که بعد از خاکسپاری برگزار می شود مراسم ختم یا سوم یا هفتم یا همان ترحیم است. برای برگزاری یک مراسم خوب بعضی نکات مهم را با شما در میان میگذاریم:

اطلاع رسانی مناسب مهمانان

همیشه سعی کنید تمام دوستان و آشنایان دور و نزدیک را از این مصیبت مطلع کنید تا هر کسی که مایل باشد در مراسم خاکسپاری شرکت کنند.ولی به طور معمول خیلی از ما پس از مراسم تدفین و خاکسپاری جهت تسلیت شرکت میکنیم مثل مراسم سوم یا هفتم ، پس حتما زمان و مکان طی یک اعلامیه چاپ شده در محل زندگی شخص فوت شده و نزدیکان او نصب کنید.

انتخاب مسجد

حتما در این مورد دقت فراوان کنید حتما مسجدی انتخاب کنید که دسترسی خوب داسته باشد و در محدوده طرح و ترافیک نباشد و جای پارک به اندازه کافی داشته باشد. الان بیشتر سعی میکنند که مسجدی انتخاب شود که حتما صندلی مناسب با توجه به تعداد مهمانان تخمین زده شده ،داشته باشد.

انتخاب سخنران

حتما برای سخنران در مراسم ختم شخصی را انتخاب کنید که با اعتقادات خانوادگی شما هماهنگ باشد و در کار خود حرفه ای باشد و از سخنانی استفاده نکند که بیشتر داغداران را بی تاب کند بلکه بتواند تسلی دهد و بتواند شرایط روحی آنها را مدیریت کند.

در بعضی مراسم با توجه به آداب و رسوم خانواده های متفاوت، بعضی از نزدیکان از خاطرات مرحوم و کارهای خیری که در زندگی خود انجام داده است سخنرانی میکنند و با خواندن شعر و نی و دف مراسم ترحیم را به بهترین شکل برگزار میکنند.

پذیرایی در مراسم تدفین

همیشه یک یا چند نفر مسولیت پذیرایی از میهمانان را دارد اگر با گروهی این قرار داد را نبستید حتما فردی که قرار است مسولیت را برعهده بگیرد شخص مسولیت پذیری باشد تا کسی از میهمانان جهت پذیرایی جا نیفتد.

 با توجه به زمان برگزاری مراسم ترحیم با توجه به سردی یا گرمی هوا، با چای وشربت از مهمانان پذیرایی می شود. گذاشتن میوه و شیرینی یا همان حلوا درمراسم ختم مرسوم است.

صاحبان عزا معمولا در جلوی مسجد می نشینند تا مهمانان هنگام ورود راحت تر بتوانند به آنها تسلیت گویند.

تدارک غذا و رستوران

معمولا پس از برگزاری مراسم ترحیم در مسجد شام به عنوان خیرات شخص فوت شده برای  مهمانان در نظر گرفته میشود. بهتر است رستورانی که انتخاب می شود به مسجدی که مراسم ترحیم در آن برگزار شده است نزدیک باشد یا در بسیاری موارد جایی که برای مراسم سخنرانی و مراسم یادبود در نظر گرفته میشود دارای سالن غذاخوری نیز میباشد که زحمت رفت و آمد برای میهمانان نداشته باشد.